logo

Årsrapport 2025

Line Linstad
Hilsen fra vår nye senterleder Line Linstad

Hjertelig velkommen til vår årsrapport for 2025!

2025 har vært et år hvor Nasjonalt senter for e-helseforskning har tatt en tydelig retning. Vi har både jobbet frem en ny strategi for perioden 2026–2028, og levert resultater som bekrefter senterets posisjon som nasjonalt forskningsmiljø innen e-helse.

Strategien tydeliggjør vårt samfunnsoppdrag: Vi skal bidra til at digitaliseringen av helse- og omsorgstjenestene i Norge er kunnskapsbasert, og at digitale løsninger gir bærekraftige, trygge og likeverdige tjenester av høy kvalitet. Strategien peker ut tre strategiske satsingsområder og forplikter oss til å styrke både forskning, metodeutvikling og formidling: 

  • digitale innbyggertjenester
  • digital samhandling
  • styring, beredskap og digital suverenitet

Parallelt med strategiarbeidet har vi opplevd et gjennombrudd i konkurransen om forskningsmidler. På tampen av året sikret senteret seg en rekke nasjonale og internasjonale prosjekter, og vi har på kort tid løftet oss fra nær bunnen til toppen når det gjelder ekstern finansiering og prosjektportefølje. 

Jeg vil spesielt trekke frem at vi nådde helt opp i den tøffe konkurransen om å bli et Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI): Centre for Personalized Digital Health Promotion - DigiVita. Den langsiktige visjonen til SFI-et er å gi innbyggerne i Norge enkel tilgang til digitale verktøy for helsefremming, via Helsenorge.no. Smarte, forskningsbaserte verktøy skal bruke data fra flere kilder til å lage personlige risikoprofiler. Dette øker kunnskapen om påvirkbare risikofaktorer og gir konkrete anbefalinger for helsefremmende tiltak.

Den positive utviklingen gir oss både økt handlingsrom og et tydelig ansvar for å formidle kunnskap som myndigheter, kommuner, helseforetak, pasient- og brukerorganisasjoner og helsenæringen kan ta i bruk.

Resultatene skyldes ikke flaks, men målrettet arbeid over tid. Våre ansatte og samarbeidspartnere har utnyttet faglig bredde, metodisk styrke og gode nettverk til å utvikle prosjekter som svarer på reelle kunnskapsbehov i tjenestene, og som er relevante både nasjonalt og internasjonalt. At vi beholder statusen som WHO-samarbeidssenter, viser at vår kunnskap også har betydning utover Norges grenser.

Nå har vi fått på plass en tydelig strategi, en solid prosjektportefølje og et sterkt fagmiljø. Utfordringen fremover er å holde trykket oppe: Vi skal fortsette å være tett på helsetjenesten, utvikle ny kunnskap om teknologi og kunstig intelligens, og bidra til at digitalisering faktisk gir bedre helsetjenester for innbyggerne.

Jeg vil takke alle medarbeidere ved Nasjonalt senter for e-helseforskning og våre mange samarbeidspartnere for innsatsen i året som har gått. Vi har vist at det er mulig å løfte et miljø på kort tid. Nå er det bare å stå på videre!

Line Linstad, senterleder