logo

Kronikk: Hvorfor tar digitalisering i helsetjenesten så lang tid?

Nye digitale løsninger lover ofte enklere arbeidsdager, bedre pasientoppfølging og mer effektive tjenester. Likevel tar det tid før teknologien fungerer godt i praksis.

HELT NØDVENDIG: Følgeforskning bør ikke være et tillegg, men en forutsetning for vellykkede e-helseinnføringer, skriver Gro-Hilde Severinsen og Kari Dyb. Foto: Jarl-Stian Olsen, seniorrådgiver, Nasjonalt senter for e-helseforskning
HELT NØDVENDIG: Følgeforskning bør ikke være et tillegg, men en forutsetning for vellykkede e-helseinnføringer, skriver Gro-Hilde Severinsen og Kari Dyb. Foto: Jarl-Stian Olsen, seniorrådgiver, Nasjonalt senter for e-helseforskning

I en kronikk i Dagens Medisin forklarer seniorforsker Gro-Hilde Severinsen og avdelingsleder Kari Dyb hvorfor: Digitalisering handler ikke bare om å ta i bruk ny teknologi. Det handler også om mennesker, rutiner, ansvar, tillit og pasientsikkerhet.

Med følgeforskning kan forskere undersøke hva som skjer mens nye løsninger innføres. Slik får helsetjenesten kunnskap underveis – og kan justere kursen før utfordringene blir for store.

God digitalisering skjer ikke av seg selv. Den må forstås, følges og forbedres underveis.